Specialieji ugdymo(si) poreikiai. Ką tai reiškia?

  • Paskelbė : Jūratė Šoliūnaitė Pavilionienė
  • Paskelbta: 2024-11-25
  • Kategorija: Pranešimai

Specialieji ugdymo(si) poreikiai. Ką tai reiškia?

Mokykla – didelė bendruomenė, kurioje susitinka, bendrauja ir bendradarbiauja mokiniai, mokytojai, mokiniai bei kiti jos nariai. Žinoma, kad didžiausią jos dalį sudaro mokiniai. Jie visi skirtingi. Skiriasi ne tik jų amžius, išvaizda, pomėgiai, bet ir mokymosi gebėjimai: vieni mokiniai mokosi puikiai, kitiems gali prireikti šiek tiek pagalbos, o tretiems pagalbos suteikti reikia kur kas daugiau.

Kad būtų aprėpta tokia mokinių ugdymosi įvairovė, Lietuvos švietimo sistemoje yra keturi ugdymo(si) programos tipai: Bendroji ugdymo programa, pritaikyta ir individualizuota Bendrosios ugdymo programos bei socialinių įgūdžių programa. Pagal Bendrąją ugdymo(si) programą mokosi visi mokiniai, kuriems nenustatyti specialieji poreikiai. Joje nurodytas patenkinamas (atitinka pažymius 4-6), pagrindinis (atitinka 7-8) ir aukštesnysis (atitinka 9-10) pasiekimų lygiai.

Kai mokinys patiria sunkumų mokydamasis ir jo pasiekimai yra žemesni už Bendrųjų ugdymo(si) programų nustatytą patenkinamąjį lygį, t. y. žemesni už ketvertą, mokytojai gali siūlyti mokiniui skirti specialųjį ugdymą.

Ką tai reiškia? Specialieji ugdymo(si) poreikiai nustatomi tada, kai mokiniui reikalinga pagalba ugdantis, mokantis. Tai gali būti ir sunkumų patiriantys, ir labai gabūs mokiniai. Specialiųjų ugdymo(si) poreikių nustatymą reikia suprasti kaip pagalbą vaikui sėkmingai mokytis, tobulėti, bręsti, skatinti mokymosi motyvaciją. Reikia atkreipti dėmesį, kad pritaikymo esmė ne medicininis sutrikimo apibūdinimas ir diagnozės įvardijimas, o patiriami mokymosi sunkumai mokykloje ir jų įveikimas. Iš patirties galima teigti, kad mokymosi sunkumų priežastys gali būti įvairios: mokinys prasčiau skaito arba neskaito, rašydamas daro labai daug klaidų, sunkiai įsisavina naują medžiagą ir nemoka pritaikyti jau išmoktų taisyklių, neatlieka visų užduočių arba padaro jose labai daug klaidų, negeba sutelkti dėmesio ir pan. Pritaikyta programa reiškia, kad mokytojai pagal pateiktas Švietimo pagalbos tarnybos išvadas parenka mokiniui jam tinkančius ugdymo būdus, sumažina užduočių kiekį, grupuoja ir atitinkamai vertina padarytas klaidas. Taip pat yra vertinami konkretūs mokinio pasiekimai. Pritaikyti galima vieną, keletą arba visus mokomuosius dalykus – tai priklauso nuo mokinio patiriamų mokymosi sunkumų.

Pritaikytų programų pagrindas – supaprastinta ir palengvinta tos pačios klasės dalyko programa, atitinkanti išsilavinimo standartus. Pritaikomos programos tikslas – siekti mokinio patenkinamo pasiekimų lygio (5-6 balų įvertinimo). Mokymosi turinys teminiu požiūriu toks pats (kad mokinys „neiškristų“ iš klasės konteksto), skiriasi tik nagrinėjamų temų gilumas, užduotys pateikiamos dalimis, jos šiek tiek supaprastinamos, mažinamas atliekamų užduočių kiekis ir pan. Mokiniai, besimokantys pagal pritaikytą ugdymo programą, 10 klasėje laiko pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimą ir brandos egzaminus12 klasėje. Jie gauna tokius pačius, niekaip kitaip nepažymėtus atestatus.

Individualizuota programa skiriama mokiniams, kuriems nustatytas intelekto sutrikimas, taip pat mokiniams, turintiems kompleksinių negalių, kai intelekto sutrikimas yra negalių derinio dalis.

Individualizuotų programų tikslas – paprastinti, konkretinti, siaurinti Bendrųjų programų turinį, daugiau laiko skiriant svarbiausių gebėjimų ugdymui, atsižvelgiant į praktinį žinių pritaikymą gyvenime, daugiau laiko skiriant kartojimui. Mokinys išklauso 10 klasių kursą ir gauna pažymėjimą, su kuriuo gali stoti į profesines mokyklas. Visa informacija, kokios yra ugdymosi programos mokiniams, gavusiems pagrindinio ugdymo pažymėjimus, yra pateikiama profesinio ugdymo mokyklose ir jų internetinėse svetainėse, žurnale „Kur stoti?“, tinklalapyje lamabpo.lt.

Socialinių įgūdžių programa taikoma, kai mokinio pasiekimai neatitinka siejamų su amžiumi ir ugdymo metų tarpsniui būdingų mokinių pasiekimų. Šios programos tikslas – mokinio socialinių, orientacinių gebėjimų bei savarankiško gyvenimo įgūdžių lavinimas. Pagal šią programą mokiniai lavinami specialiuosiuose centruose.

Tėvai, jiems pasiūlius pritaikyti vaikui Bendrojo ugdymo programą, dažnai klausia, ką suteikia programų pritaikymas? Specialiųjų ugdymo(si) poreikių įvertinimas ir tinkamos ugdymo(si) programos parinkimas suteikia įvairiapusišką pagalbą mokiniui, neakcentuojant problemos. Tai leidžia įvardyti ir „pasverti“ specialistų (logopedų, specialiųjų pedagogų, psichologų, socialinių pedagogų, mokytojų padėjėjų) poreikį mokykloje. Nustačius specialiuosius ugdymo(si) poreikius, Švietimo pagalbos tarnyba pateikia konkrečiai pagal vaiko poreikį suformuluotas išvadas ir rekomendacijas. Remdamiesi šiomis rekomendacijomis mokytojai koreguoja ugdymo programos turinį, suformuluoja užduotis, vertina atliktus darbus.

Taip pat yra numatytas egzaminų formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymas, atsižvelgiant į Švietimo pagalbos tarnybos nustatytus specialiuosius ugdymosi poreikius ir rekomendacijas. Išlaikęs egzaminus, mokinys gauna tokį patį atestatą, kaip ir mokinys, kuris neturėjo Bendrųjų ugdymo(si) programų pritaikymo.

Tėvai rūpimais klausimais visada gali kreiptis į klasės auklėtojus, mokyklos pagalbos specialistus – specialųjį pedagogą, logopedą; mokyklos administraciją bei Švietimo pagalbos tarnybą, kurioje dirba ir tėvus konsultuoja psichologas, specialusis pedagogas ir logopedas. Į šią tarnybą tėvai gali kreiptis savarankiškai.

Straipsnį parengė Ignalinos Česlovo Kudabos gimnazijos vyr. spec. pedagogė, logopedė Veronika Gibler

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Elektroninis dienynas
  • Tėvams
  • Mokiniams
  • Mokytojams
Pertrauka
  • 1. 08.00 – 08.45
  • 2. 08.55 – 09.40
  • 3. 09.50 – 10.35
  • 4. 10.55 – 11.40
  • 5. 12.00 – 12.45
  • 6. 13.05 – 13.50
  • 7. 14.00 – 14.45
  • 8. 14.50 – 15.35