Kaip lavinti būsimo pirmoko kalbą

  • Paskelbė : Jūratė Šoliūnaitė Pavilionienė
  • Paskelbta: 2025-05-22
  • Kategorija: Pranešimai

Kalbos raida – vienas svarbiausių vaiko pasirengimo mokyklai veiksnių. Sklandi kalba padeda vaikui ne tik geriau suprasti mokymo turinį, bet ir sėkmingai bendrauti su bendraamžiais bei mokytojais. Štai keletas esminių rekomendacijų, kaip tėvai gali padėti lavinti savo vaiko kalbos įgūdžius:

1. Kasdien kalbėkite su vaiku

Kalba vystosi tik tada, kai ji aktyviai naudojama. Kalbėkite su vaiku apie kasdienius dalykus – orą, gyvūnus, augalus, maistą, žaislus. Skatinkite jį apibūdinti matomus daiktus, įvardinti jų spalvą, dydį, formą, paskirtį. Kalbėkite apie tai, ką veikiate kartu:

       – Dabar virsime  sriubą – ką dėsime į puodą?

      – Į puodą dėsime....

      –  Ką matai pro langą?  Papasakok.

– Ką  pirkome parduotuvėje? 

     -  Parduotuvėje pirkome  penkis raudonus obuolius, vieną keptą vištą, du ilgus agurkus, keturis šokoladinius varškės sūrelius (stebime galūnių tarimą, skatinam atsakyti pilnu sakiniu, padedame. Jei vaikui sunku – sakome patys ir skatiname vaiką kartoti).

2. Turtinkite vaiko žodyną, mokydami apibendrinamųjų sąvokų, priešingos reikšmės žodžių

Mokykite naujų žodžių, pateikdami jų reikšmę ir vartojimo pavyzdžius. Grupavimas – puikus būdas mokytis apibendrinamųjų sąvokų.


Užduokite klausimus: „Kaip vienu žodžiu galima pavadinti lėktuvą, traukinį ir laivą?“; „Kokias transporto priemones žinai?“
Aptarkite sąvokas, pamokykite grupuoti: daržoves, vaisius, uogas, gėrimus, maistą, drabužius, avalynę, higienos priemones, baldus, indus, elektros prietaisus, transporto priemones, įrankius, muzikos instrumentus, gėles, medžius, krūmus, naminius gyvūnus, žvėris, vabzdžius, pastatus, metų laikus, grybus, profesijas.

Įtvirtinkite priešingos reikšmės žodžius

Mokydami vaiką kalbėti, padėkite jam suprasti, kad daugelis žodžių turi priešingą reikšmę.

Žaiskite žaidimą: „Aš sakau žodį, o tu pasakyk priešingai.“

• Didelis – mažas
• Šaltas – karštas
• Greitas – lėtas
• Tamsu – šviesu
• Senas – naujas
• Triukšminga – tylu
• Linksmas – liūdnas
• Atidaryta – uždaryta
• Šlapias – sausas
• Pilnas – tuščias
• Sunkus – lengvas

Kurkite sakinius, pvz.: „Mamos batai švarūs, o mano – purvini.“

3. Skaitykite ir kurkite pasakas

Kartu skaitykite pasakas, istorijas, o po to – aptarkite: kas buvo pagrindinis veikėjas, ką jis patyrė, kaip viskas baigėsi. Sukurkite savo pasakų veikėją ir kartu išgalvokite jo nuotykius. Tai lavina kalbėjimo nuoseklumą, žodyno įvairovę ir vaizduotę.

4. Lavinkit foneminį suvokimą ir kalbinę klausą

• Žaiskite su garsais: tegul vaikas suploja, kai išgirs garsą „s“ (pvz.: saulė, bėgo, saldainiai, lapė, medis, sofa).
• Paprašykite vaiko pasakyti, kurioje žodžio vietoje girdi garsą (pvz.: „s“ žodyje „saulė“ – pradžioje, „namas“ – pabaigoje).
• Duokite paveikslėlių ir paprašykite atrinkti tuos, kurių pavadinime yra nurodytas garsas.
• Sugalvokite žodį, prasidedantį garsu „š“ (pvz.: šuo, šalikas, šakutė).
• Paprašykite pasakyti, kokį žodį vaikas išgirdo: „o-d-a“, „o-l-a“, „o-š-ė“, „n-a-m-o“ (lėtai, darydami pauzes, tarkite žodžio garsus).
• Paprašykite vaiko suskaičiuoti, kiek žodžių girdėjo sakinyje, kuris žodis pirmas. Pvz.: „Katė miega ant sofos.“ (4 žodžiai, pirmas žodis – „katė“.)

 

5. Kurkite  pasakojimus iš patirties

Vaikams labai naudinga išmokti struktūruotai pasakoti savo patirtį. Tai lavina ne tik kalbą, bet ir loginį mąstymą, atmintį bei pasitikėjimą savimi.

Paskatinkite vaiką atsakyti į tris pagrindinius klausimus:

  1. Kur buvai?
  2. Ką ten veikei?
  3. Kaip jauteisi?

Pavyzdys:

Kur buvai? – Praėjusį savaitgalį buvau su šeima prie jūros.
Ką veikei? – Stačiau smėlio pilis, braidžiau jūroje ir valgiau ledus.
Kaip jauteisi? – Buvo labai smagu, jaučiausi laimingas.

6. Mokykite vaiką  nusakyti daikto vietą erdvėje

Labai svarbu, kad vaikas mokėtų:
• Skirti kairę ir dešinę pusę;
• Suprasti sąvokas: po, ant, šalia, virš, priešais, , tarp.

7. Naudokitės skaitmeniniais ištekliais

Jei vaiko lietuvių kalbos gebėjimai yra nepakankami, pasiūlykite jam žaidimų, lavinančių kalbinius įgūdžius.

Nuorodos:

https://emokykla.lt/skaitmenines-mokymo-priemones/skaitmeniniu-priemoniu-rinkinys-itraukiajam-ugdymui-edusensus?fbclid=IwY2xjawKbomJleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBzaTVvVlNJVkxMUUdQd0UwAR58aggYJrpEk23c-9JTeEKjqYc5whY5tGu1K2qKkFJyVtDf9RVsj7bcnzE89Q_aem_1xAzr2hT8iVG1YrPn2qcRw

https://www.frepy.eu/planetos/planeta-lt/

Kalbos lavinimas – tai ne tik žodžių mokymasis, bet ir pasaulio pažinimas per kalbą. Pasakokite, klausykitės, žaiskite, o svarbiausia – kurkite jaukią erdvę, kur vaikas drąsiai gali kalbėti, klysti, ir mokytis.

  Parengė Vilma Balčiūnienė, Visagino ,,Verdenės“ gimnazijos logopedė metodininkė.

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Elektroninis dienynas
  • Tėvams
  • Mokiniams
  • Mokytojams
Pertrauka
  • 1. 08.00 – 08.45
  • 2. 08.55 – 09.40
  • 3. 09.50 – 10.35
  • 4. 10.55 – 11.40
  • 5. 12.00 – 12.45
  • 6. 13.05 – 13.50
  • 7. 14.00 – 14.45
  • 8. 14.50 – 15.35